maanantai 5. elokuuta 2013

Saapaskari

Viimeinkin saunareissulle Saapaskariin! Lähtö hieman venähti, mutta tulipahan lähdettyä.
Nostettiin purjeet ja lähdettiin luovimaan kohti Saapaskaria jossa pursiseuralla on mukava mökki.
Storan satama-altaassa tuli vilkaistua kelloa ja kun kelloa vilkaisi 2 tuntia myöhemmin uudestaan, ei oltu vielä kolmikulmallakaan (puolimatkassa) menossa ja ilta alkoi hämärtää. Ei olisi tämän vuorokauden aikana perille purjeilla päästy.
Matkan aikana ilta-auringossa kuitenkin +20C ja tuuli lounaasta/lännestä 0-2m/s.

kohti saapaskaria
sinne se aurinko laskee
tämmöinenkin panoraamakuva onnistui

Laskettiin purjeet ja jatkettiin matkaa koneella.
Perillä Saapaskarissa 23:30. Laituriin löytyi reitti tälläkertaa mukavasti, saaren väylämerkit löytyivät paremmin kuin ennen. Olikohan väylä merkitty paremmin vai tiesikö sitä vain mistä kohdalta kannattaa niitä etsiä?
Saunaa oli jo alustavasti lämmitelty ja niin päästiin vielä löylyihin ennen nukkumaanmenoa ja hyvin sitä veneessä taas nukkuikin.

Kun rantauduttiin ja sammutettiin moottori valtasi saaren hämmentävä surina ja ininä, KOVA sirkkelimäinen ääni johon onneksi tottui nopeasti. Hyönteiset parveilivat saaren päällä ja meteli oli melkoinen.

Tyyntä tuulisen yön jälkeen

Saapaskarista lähdettiin tyynen näköisessä kelissä, mutta kyllä siellä merellä tuuli mukavasti. Arviolta 4-5m/s länsi/lounaistuulta eli päästiin oikeinkin mukavaa vauhtia kilpaa aaltojen kanssa takasivumyötäisessä. Vauhdikasta, tasaista kyytiä ja tarkeni ilman paitaa.
Suoraan Edenin edustalle josta kohti Storaa, paita päälle ennen käännöstä ja tulikin tarpeeseen, loppumatka mentiin kylki vedessä ja saatiin vähän vauhdintunnetta tällekin retkireissulle. Mukava päivä senkin ansiosta että pääsi perille seelarin edustalle ilman apumoottoria, käynnisteltiin vasta rantautumista varten.
Kokeneemmat konkarit saavat vielä tänäkesänä hoitaa purjeilla rantautumiset.
2h30min laiturista laituriin ja vene pakettiin ja mukavaa oli.